20150121

Bihun Hailam

Assalamualaikum!

lepas beberapa lama tak makan masakan panas panas abg jiji kat depan kolej tu, tetiba harini teringin nak makan bihun hailam. makanya, geledah la dapur tu cari apa yang ada. tengah hari rembang pun boleh makan bihun hailam. tak nampak nasi dah. lol. makanya, walaupun takda orang minta tetap nak share resepi kan. haha. mana tau nanti anak anak nak tengok. okay. enough with the merapu-intro-session, mohle kita tengok!



Saiz Hidangan : 2 orang

☞ sedikit minyak untuk menumis
☞ 700ml air
☞ 1/2 batang carrot (potong panjang)
☞ 1 biji bawang besar
☞ 3 ulas bawang putih (diketuk)
☞ sayur sawi 
☞ 2 ketul dada ayam (potong dadu)
☞ 1 sudu makan sos tiram
☞ 1 sudu makan serbuk bihun sup adabi 
(bancuh dengan sedikit air)
☞ 1 biji telur
☞ sedikit lada hitam (optional)
☞ 1 sudu makan tepung jagung
(bancuh dengan sedikit air untuk kepekatan. tapi saya tak letak)


panaskan minyak dan tumis bawang besar, bawang putih sehingga layu dan naik bau. kalau ikut pepatah baratnya, sautee bawang bawang tu.


masukkan serbuk bihun sup yang telah dibancuh dengan air tadi dan tumis seketika. masukkan isi ayam yang dipotong dadu. biarkan seketika. dan masukkan air.


masukkan sos tiram. lepastu masukkan carrot dan batang sawi. masukkan depa ni dulu sebab mereka mereka ni ambil masa yang lama sikit nak masak. bila dah nampak mendidih tu, tambahkan daun sawi, kacau seketika dan masukkan telur. seterusnya, masukkan tepung jagung yang dah dibancuh dengan air. kacau seketika dan boleh lah dihidang 

btw, ini adalah resepi untuk kuahnya sahaja. boleh la letak bihun goreng, kuey tiow, mi, maggi, atau apa apa ja yang hampa nak makan dengan kuah ni. hihi
kalau tak pakai serbuk bihun sup tu, boleh letak kiub pati ayam. just letak sikit nak bagi rasa rasa ja 
kalau rasa terkurang sini sana bolehlah ditambah ikut selera sendiri. selera setiap orang lain lain kan. ada yang nak pedas, ada yang nak masin masam, etc. so, inilah basicnya. selamat mencuba! adios! 

No comments:

Post a Comment